torsdag 21 juni 2007

Hur grillar man hummer?

Hemma igen, förskräckligt försenad, så ganska jättetrött. Alitalia är en katastrof, men det var ju ingen nyhet.

Med mig hem har jag iallafall köpt tidningarna "La Cucina Italiana" och "Sale & Pepe". Sale& Pepe har jag hört ska vara en av de bästa mattidningarna i Europa. Jag försökte läsa dem på planet - men min Italienska är inte riktigt på den nivån än att jag klarar mig utan ordbok. I alla recept var det en eller två ingredienser som jag inte överhuvudtaget förstod vad det skulle vara... Men det gör inte så mkt för det lämnar ju mer åt min fantasi.. och då kan det ju bli helt nya skapelser.

När jag hinner så ska jag plocka fram ordboken och ge en riktig recension. Även svenska "Gourmet" tänkte jag tycka till om snart.

Men inte ikväll, för nu ska jag drömma om hummer som jag ska grilla imorgon (med vitlök eller chili? om det blir vitlök så skulle jag vilja göra den som på pilgrimsmusslorna jag åt i Kina - i massor, finhackat antagligen stekt innan i mkt olja och kanske lite ströbröd i.. eller så... kanske bara en lime marinad) och så någon form av mango salsa till...

För övrigt så åt jag en fantastisk helt otroligt underbar middag i måndags som en ung kock vid namn Måns, som utan tvivel kommer att lyckas i matlagninsvärlden när han är klar med sin utbildning, lagade till. Det var halstrade pilgrimsmusslor med morotsgazpatcho, gratinerad blåmusslor med tomater, halstrad tonfisk, sallad med Pecorino, små snittar med tryffle-olja-färskost och rädisor, vår primörer som fina små morötter, rödbetor och lökar + att det dessutom var massa (säkert jättegott) kött som jag inte engagerade mig i. Och det var ekologiskt till 70-80% - klart beundrasvärt!

Trevlig midsommar - våga smutta på snapsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar