onsdag 30 januari 2013

Vatten på min kvarn...

Ok, nu ska ju egentligen inte den här bloggen vara någon grönsakspropaganda,  även om det blir det ibland. Men det skrivs ju så mycket positivt om grönskaker just nu och negativt om kött så jag hänger på.

Läser livsmedelsverkets gäldjande nyheter om att bekämpningsmedelsresterna minskar i frukt och grönt. Det hade varit intressant att veta om de kollat något på ekologiska grönsaker och om de drar ned medelvärdet, men jag såg inget om det när jag snabbscannade rapporten.
Däremot konstaterade jag att man nog ska fortsätta att välja obesprutade apelsiner och citroner när man använder skalet.

Sen läser jag Charlotte Erlanson-Albertsson från Lunds Universitet intressanta debattinlägg om vikten av att minska köttätantandet. Från att jag slutatde att äta kött för 18 år sen (shit vad gammal jag är) har jag känt att det finns en proteinhets i sammhället. Jag har länge hävdat att för mycket protein kan vara farligt för njurarna, men här förklar hon på ett mycket pedagogiskt sätt varför man inte ska äta för mycket kött.

"När vi äter mer protein än vad som behövs sker omvandlingar till andra ämnen i kroppen, främst till kolhydrat och till fett. Samtidigt bildas kvävehaltiga biprodukter. De flesta utsöndras via njurarna. Andra ämnen finns kvar och åstadkommer lokalt skador. Exempel på sådana ämnen är nitrosamin och heterocykliska aminer. Dessa bildas särskilt efter konsumtion av rött kött. Rött kött är svårt att smälta. Man räknar med att cirka 10 procent inte bryts ner utan fortsätter osmält till tjocktarmen. Där angrips det röda köttet av bakterier och ger olika kvävehaltiga ämnen som är potentiellt skadliga och cancerframkallande."

Så det var alltså så det var! Det tråkiga är väl att hon rekommenderar att köttet ska vara väl tillagat, kokat länge, och om jag skulle äta kött 1-2ggr i veckan som hon rekommenderar så skulle jag vilja ha det riktigt blodigt, annars kan det definitivt vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar