söndag 6 januari 2013

Lyxfrukost

På vardag är frukost alltid en pina för mig, jag får tvinga i mig något, det enda jag vill åt är kaffet, men man är ju svensk, så man måste ju äta frukost, annars dör man ju, det har jag lärt mig både i skolan och från företagshälsovården och man gör ju som man blir tillsagd. Om jag blir distraherad av något så glömmer jag bort frukosten och kommer inte på att jag inte har ätit något förrän det suger till i magen vid halv tolv.

Likaså hotelfrukostar, eftersom jag reser endel i jobbet så blir ca. 30 vardagsfrukostar per år på hotel. Att i sitt mest slitna tillstånd, före 8 på morgonen tvinga sig ned i matsalen och äta, under tidspress (eftersom jag alltid tvekar till sista sekunden) tillsammans med massor av okända (eller ännu värre, kända människor i form av kollegor från olika delar av världen) är det värsta.

Om jag dessutom är i Asien, med varmfrukost, kokta grönsaker och nudlar och i bästa fall (dåligt) kaffe och jag måste förklara för mina kollegor varför jag bara äter två bitar frukt är det riktigt illa.

Men det sista året har jag blivit bättre och bättre på att beställa roomservice frukostar istället, även om det inte alltid är så lätt på ett hotel i Kina där roomservicen inte alltid pratar engelska.

Dock, helgfrukostar. Fantastiskt! Nu har vi haft en lång jul och nyårsledighet och njutit av fin fina frukostar.

På nyårsdagens morgon studsade jag upp och stekte pankakor som severades med nutella, skivad banan och grädde. Fantastiskt syndigt och gott. Och om du rynkar näsan åt nutella, så säger jag bara, prova först! Kom tillbaka sen och säg att pankakor alltid ska ätas med jordgubssylt.





Imorse hoppade mannen upp och bakad scones. Bakpulvret i Italien är inte riktigt som hemma så de blir fantastiskt höga och fluffiga. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar