onsdag 16 januari 2013

Rotfruktscravigs

Jag brukar äta mycket rotfukter på vintern, Årstidernaslåda burkar förse mig med massor av morötter, plasternackor, rödbetor, jordärtskockor och andra godsaker.
Igår när jag handlade i min italienska motsvarighet till ICA drabbades jag av plötsliga rotfruktscravings, men insåg snart att det som finns i grönsaksdisken här är just grönsaker. Morötter och potatis finns det men sen så tar det liksom stopp.

Så istället fick jag fylla min korg med alla andra grönsaker och frukt. Jag köpte tomater, färkål, apelsiner, bananer, broccolie, purjolök, sånnt som brukar få upp priset när man handlar på ICA, istälelt för att hålla sig till billiga grejer som gullök, potatis och morötter. I korgen hamnade även två sorters chokladkakor, chocolatechipcoockies, bake-up bröd, frysvaror, ost och valnötter. Två fyllda kassar, och som vanligt när man ska betala här så tappar man hakan. 19 eur, under 170 kr för något som skulle gått på minst 400kr i Sverige. Någonting är så konstigt med matpriserna i Europa.

Sen gick vi ut och åt fin middag, två rätters med vin och vatten, 22 eur per pers... lite i dyraste laget för att vara här, men jämför med Stockholm!

Imorgon ska jag gå till den stora grönsaksmarknaden och se om jag kan få tag på lite rödbetor! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar