lördag 5 januari 2013

Paj med lax, brocoli och fetaost

Jag gjorde några misslyckade försök att göra paj för 10 år sen. Efter det har jag fastnat i tron om att jag inte kan göra paj, att det inte är någon idé att jag försöker ens, att det bara blir vattningt och tråkigt.

Men några veckor innan jul när jag stod i affären och inte kunde komma på vad vi skulle ha till middag så fastnade jag framför pajdegen. Jag fattade inte riktigt vad det var för skillnad på de olika degarna men jag grabbade en i kyldisken.

Och sen tog jag allt det jag tycker är gott, broccoli, kallrökt lax och fetaost. Ägg och riven ost fick oxå följa med i korgen.

Så här gjorde jag;
1. Sätt på ugnen 220 grader, Smörj formen
2. Ut med pajdegen, skär till lite där det sticker ut
3. Dela brocolin i små buketter, förväll typ 2min, max. Spola i kallt vatten.
4. Tärna fetaosten
5. I med brocoli, laxen och fetaosten i pajskalet, fördela jämnt.
6. Blanda ihop en äggstanning av 3 ägg och 3 dl mjölk, salt och peppar, lite chili pulver eller paprika pulver ( här använder jag malen pepperoncini, man får bara ta lite för den är ganska stark)
7. Slå över äggstanningen och riven ost på toppen.
8. In i ugnen, i typ 40 min. 

och så här fint blir det.

Idag har jag handlat ny pajdeg så imorgon blir det repris.
(det är säkert jättelätt att göra egen pajdeg, internet är fullt av recept, men i mitt lilla kök där jag inte ens har en riktig bunke blir det färdigköpt vara... )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar