tisdag 15 maj 2007

Kommer broccolin att utrota oss??

Igår var jag på Ica och plockade upp en påse djupfrysta broccolibuketter för att lägga i min korg, men hejdade mig mitt i rörelsen när jag såg att den var nyckelhålsmärkt! Vem trodde att broccolin var onyttig? Vem måste man övertyga med ett lite grönt nyckelhål att det är ok att äta den? Hur långt får fördummningen av konsumenten gå? Har vi inte skolplikt? Alla måste delta i hemkunskapen - och om skolan inte lyckas förmedla att broccoli är nyttigt, då har vi ett skolsystem i kris!
Dock saknades viktig information på förpackinen. Det stod ingenting om vart den var odlad, med vilka metoder, vilka gifter och gödninsmedel som hade användts, vems vatten den hade vattnats med, vem som hade skördat, skött och gallrat den. Om det var ett barn eller om det var en vuxen som fått skäligt betalt för sitt arbete och ansiktsmask mot insketeciderna.
Ingenting var heller nämnt om hur den hade transporterats - har den plockats i ett land, ansats i ett annat, förvällts och glacerats i ett tredje, kanske legat på ett centrallager i det fjärde landet och tillsist åkt lastbil till min butik?
Allt det som betydde något och som jag som konsument inte kunde förstå av mig själv stod inte på förpackingen. Tänk om just den här broccolin som jag väljer för att den är så nyttig och märkt med nyckelhålet för fritt fram, bidrar till ökade mängder kemikalier och ökad växthuseffekt som tillslut utrotar oss människor (broccolin överlever nog). I det perspektivet spelar inte ett kilo mer eller mindre på kroppen så stor roll....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar