onsdag 22 augusti 2012

Grillad Sötpotatis

På vår grill är sötpotatis obligatoriskt. Sist jag köpte sötpotatis på Hemköp i Lindesberg så fick jag förklara för kassören vad det var och hur man åt den, han hade aldrig sett en sötpotatis förr.

Det är mycket enkelt, så här gör jag:

- Tvätta en (eller två om de är små) sötpotatisar
- Klyfta den i ca, 2,5 cm breda klyftor med skalet kvar
- Pensla med grillolja, gärna en med ingefära i - färdigköpt eller hemmagjord.
- Grilla tidigt på grillen, typ 10min. om den blir bränd på ytan så är det lätt att peta bort när man äter den.
- Den är klar när den är mjuk. Om man lägger klyftorna under folie medans man grillar resten så mjuknar den lite på eftervärmen, det gör inget.
- Ät allt utom skalet och det som är bränt. Gott och mättande som tillbehör, jag gillar bea till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar