söndag 7 oktober 2012

Vad man ska och inte ska äta?

Jag reser ju endel och slås av olika idéer runt om i världen om vad man ska och inte ska äta.

Här i Italien så ska man "mangia in bianco" dvs äta vit mat när man är sjuk. Och en digestivo på maten i form av en liten grappa är bra för matsmältningen.

När jag var Ungern i somras så fick jag hård kritik för att jag petade bort hälften av rödlöken ur salladen - lök som är det nyttigaste man kan äta! "- Alla i Ungern älskar lök" påstod min värd.

Min kinesiska kollega ororar jag när jag dricker te när jag är förkyld - "- du vet väl att det inte är nyttigt, du kan bli ännu sjukare" Och alla vet väl att man inte får dricka grönt te på kvällen, på kvällen dricker man svart te.

När man är i Kina har alla råvaror en vikig inverkan på vår hälsa, "- ät det här, det är bra för din hy" eller kött är varm mat - bra när man är sjuk.

Ayurvedan säger att jag både är vata och pitta och tillåter och förbjuder massor av råvaror.

I Sverige så dör man om man inte äter en stadig frukost, att slarva med fukosten är det syndigaste man kan göra, svårt att förklara för en italienare när man tuggar på en nutellafylld croasaint i baren.

Mina svenska vänner filterar vatten och ororar sig för pH:t. Eller tar en whiskey för att mota förklylningen.

En kompis till mig har en spansk mormor, hon förbjuder honom att dricka kall mjölk när de är 40 grader varmt i hennes hemby - du blir sjuk, vänta så värmer jag mjölken åt dig.

Någoting säger mig att de inte riktigt vet, någon av dem, man försöker hitta sammanhang där det inte finns, det som verkade fungera en gång för någon kanske inte fungerar nästa gång för någon annan...

Människan har ett enormt behov av att försöka styra sitt öde, försöka hitta nyckeln till hälsa och välmånde och bota dödsångesten som allt som ser ut som ett mönster eller ett puzzel som går att lösa famlar vi efter,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar