söndag 16 september 2012

Surdeg

Jag har stått över surdegstrenden och inte satt någon surdeg sen 2007... men eftersom det toscanska brödet som det är väldigt stolta över i Florens saknar salt (det är det som är själva grejen, resten av världen har salt i sitt bröd, så vi har kommit på något fantastiskt och skippar saltet) inte smakar någonting och är tort och tråkigt, så tänkte jag att nu är det dax!

Jag har aldrig varit något vidare på att baka, jag gillar inte att följa recept noggrant, att knåda och vänta. Jag är otålig och vill att allt ska hända på en gång.

Sist jag satte en surdeg så var jag i mitt fina kök med bra bunkar, marmorbänk, varmluftsugn, matberedare, matvåg, vattenkokare, termometer, diskmaskin och allt annat som gör det enkelt och roligt att slänga ihop vad som hellst. Dessutom hade jag fint ekologiskt mjöl av olika sort, vete, dinkel, råg, malt på olika sätt.

Nu står jag i mitt italienska kök, utrustningen är minst sagt begränsad, arbetsytan är ovansidan på tvättmaskinen, (utsikten är dock fantastisk) och det enda mjöl som finns att köpa är durumvete tipo 00. Jag läser på http://www.bakasurdeg.se/ att det viktigaste för att lyckas är ekologiskt mjöl och ekologisk honung... Inte vad min lokala supermarket kan erbjuda...

men jag tänker friskt våga hälften vunnet...

Jag hittade ett mjöl som heter "Farina D'America" som är tipo 0 istället för 00. Tänker att det kanske är bättre och kanske blir lite grövre. När jag kommer hem så ser jag även att det står det magiska ordet MANITOBA på mjölförpakningen. Om det betyder att det har samma ursprung som Manitoba Cream mjölet som finax hyllar eller inte är omöjligt att utläsa.

Och sen lyxar jag till det med vatten på flaska, befarar att kloret ur kranen kanske tar död på jästsvamparna.

Blandar mjölet, 100gr ska det vara - blir typ 1,5 dl när jag höftar och värme 1,2 dl av flaskvattnet på spisen (40°) och river ett halvt äpple på det mest undermåliga rivjärnet som någonsin tillverkats (det blir inga rivna morötter i någon sallad i höst) och blandar ihop.

Och det är som magi! nu efter 2 dygn så skummar den och bubblar, jag tror faktiskt att den redan är klar . Det är nästa 27 grader här, kan ha med det att göra...

Frågan är vad man gör nu, måste hitta ett spännande recept som smakar något men inte kräver annat än vetemjöl... Det får bli andra smaktillsatser som valnötter och brödkryddor istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar