onsdag 31 oktober 2012

Så dyrt är Florens

När mina kompisar kommer hit på besök och annonserar sin föreståend Florens resa på Facebook så får de alltid massor med kommentarer om hur dyrt det är här. Hur man har druckit den dyrast kaffen i sitt liv och ätit den dyraste glassen.

Och ja visst, om du äter glassen på taket på loggian på Piazza della Signoria på Uffiziernas café, eller om du måste gå på en resturang i mitten av staden som har har menyn på engleska - ja då kan det bli dyrt. På Gillie's uteservering på Piazza della Repubblica är kaffet tokdyrt - men du betalar också för att sitta på ett historiskt café mitt i stan.

I dag var jag med mina föräldrar och bror och åt lunch vid Sant'Ambrogio, ca 10 min prommenad från Domen, öster ut. Vi åt en varsin tallrik pasta, en sallad som vi delade på, drack ett glas vin och resten drack kolsyrat vatten och åt två efterätter och drack 2 kaffe. Notan var på 37,5 Eur  - ca. 80 kronor var (så låg som Euron är idag) Det är inte dyrt!!

På en vanlig bar kostar cappucinon 1,2 Eur och en glass på en Gelateria kostar inte mer än 2Euro (om du inte ska ha 5 smaker förståss... )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar