tisdag 31 juli 2007

Miljön och köttätande

SVD:Ökat köttätande skadar miljön
Ibland är forskarvärlden och nyhetsrapporteringen fantastisk. Tänk att man äntligen har insett att köttätandet - eller kanske till och med vårt ätande överhuvudtaget? eller alla andra handligar vi gör - påverkar miljön (och klimatet! glöm inte klimatet!)

Redan när jag åt min sista köttbit 1994 och gick på högstadiet förstod jag det enkla sammbandet att det går åt mer energi till att först mata kon med sojabönor och sen äta kon än om människan äter kon på en gång. Jag förstod oxå att det går åt mer vatten om man först ska vattna sojabönan och sen ge kon vatten, än om man äter bönan själv istället. Och eftersom vi har ett ganska litet jordklot med begränsad mängd vatten och begränsad mängd odlingsbar jord och eftersom massor massor av människor svälter och har ont om vatten och jorden iallfall inte blir större - så är valet ganska självklart.

Men de öppna landskapen då? Jag har ofta den diskusionen med min Morfar, men vi brukar enas om att det skulle vara ok att äta kött om vi kunde hålla oss till den mängden kött som produceras bara för att hålla landskapen öppna. Dvs kossor som är uppfödda på gräs och småbuskar som växer i just landskapet. Inte kossor(eller kyklingar, eller grisar) som är uppfödda i fabriker på grödor odlade i något annat land eller på fisk eller benmjöl eller hormoner.

Jag tycker att var och en ska få välja själva vad de äter och själv känna efter var gränsen går, men låssas inte som om att våra handlingar inte har betydelse.

2 kommentarer:

  1. bra sagt! Håller med! Jag har en bok från när jag blev veg. 1974, som heter "Diet for a small planet" av Frances Moore Lappé. Den beskrev just det du sa. KRAM Marina

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är det jag menar, det är liksom inget nytt.Även om vädret här plötsligt har gjort problemen uppenbara för många.

    SvaraRadera