måndag 3 september 2007

Jag lagar världens godaste vego "köttförsås" - tycker jag iallafall... Man kan ha i lite vad som hellst, men grund tricket är:

2 gula lökar, hackade
3 krossade vitlöksklyftor
1/2 rotselleri, hackad smått, 4x4x4mm
2-4 morötter beroende på stl. hackade lika smått
Fräs lök, rotselleri och morötter

tillsätt 2 st. lagerblad + 1/2 buljongtärning

1/2paket quorn köttfärs (150g)

och 1 burk med kidnybönor (ibland tar jag kikärtor istället, det blir oxå bra)

och 1 burk krossade tomater + 1 burk körsbärstomater - viktig då de är mkt sötare än andra burktomater, har du inte det hemma så får du ta 1-2msk ketchup oxå.

Ha i 2 msk hackade soltorkade tomater också

Krydda med 1msk torkad oregano, 1 msk torkad basilika och en lite nypa timjan + salt och peppar.

Låt det koka några minuter (typ 10min)

Sist rör jag ned 2-3msk crem fraiche.

Servera med pasta, avokado är gott till. Räcker till middag för 2-3 + 2st matlådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar