fredag 28 september 2007

Elins Laxpasta sås

Den heter Elins Laxpasta sås eftersom det är den Elin alltid vill att vi ska laga, receptet är mitt :)

Till 4 pers:

500g laxfile - färsk eller fryst - dela i 2x2 cm kuber
1 ask körsbärstomater - halverade
1 fiskbuljong tärning
1 burk rökta musslor i olja
2/3 till 1 burk lägg creme fraiche - eller 2 dl grädde - beroende på hur onyttig man vill vara.
8 champinjoner - skivade

- stek champinjonerna, med lite svartpeppar i olja, tills all vätska har försvunnit.
- Lägg i laxkuberna, stek 2 min
- Smula över buljongtärningen, häll på creme fraichen, koka några minuter (typ 2min)
- Häll i körsbärstomaterna och musslorna och lite av oljan från musslorna, koka 1-2 min. Det är klart när laxen är klar - musslorna får inte koka förlänge - så om laxen är fryst så kanske den behöver någon minut mer innan musslorna hälls i.
- Salta och peppra och servera med pasta.


Förövrigt har jag idag bokat biljett till Italien i oktober, och jag kommer ha hela 2 lediga dagar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar