söndag 10 februari 2008

Etanol allvarligt hot mot miljön

Ok, jag medger att det här nästan är utanför vad som rymms innom ramarna på den här bloggen, men kanske ändå inte..

Hm.. nu får vi nog ta det här från början... Etanol är inte farlig för mijön! När man bränner Etanol blir de koldioxid och vatten, vilket är betydligt bättre än när man bränner bensin och det blir svaveldioxid, koldioxid + en massa annat som inte är bra att släppa ut.

Däremot är icke hållbar odling dåligt för vår planet, oavsett om man odlar tomater, bomull eller grödor/träd som ska bli Etanol.

Och ingenting är bra att frakta över halva jordklotet, och några varv till, oavsett vad det ska användas till.

Dessutom så är överkonsumtion dåligt, eftersom vi redan idag använder 1,2 jordklot och vi blir 170 människor fler varje minut som ska dela på det lilla som finns.

Så summan är att tekniken för att köra bilar på Etanol är det inget fel på. Men det är aldrig bra för miljön att förburka för mkt resurser - så vi kanske också måste köra mindre bil och flyga mindre flygplan.

Och vi måste fortsätta att granska hur vi odlar/skördar/skövlar jorden - oavsett vad vi ska använda det vi odlar/skördar/skövlar jorden på.

Och självklart - om vi använder den palmolja som livsmedelsindustrin har dömt ut, eftersom den kommer från icke hållbar skövling av skog - så blir den inte bättre av att vi kör bil på den.

När jag läser kommentarer och bloggar om miljön blir jag så förvånad över den låga nivån i debatten - vi är som ett fiskstimm som reagerar när någon ropar att hajen kommer och kastar oss iväg åt någon annan riktining utan att ens tänka efter eller höja blicken.

Och enkla sanningar är just enkla - och inte speciellt sanna, och media är som vanligt skillt från allt ansvar.

Det är som med de ekologiska tomaterna från Kanarieöarna eller om det var växthusodlade svenska tomater, kommer inte ihåg, som fick så mkt kritik. Problemet är inte att tomaterna är från kanarieöarna eller odlas i växthus i Sverige, problemet är att vi äter tomater under en årstid som man inte ska äta tomater om man bor i Sverige. Men det är alldelens för jobbig fakta att ta in så istället ägnar vi oss åt något slags blame-game som gör att vi inte behöver ta ansvar alls och inte behöver välja...

Själv har jag idag planterat mina tomatfröer innför sommaren som (förhoppningsvis) kommer att ge mig storstadsekologiska tomater - bra för luften (min luft), eftersom de tar upp koldioxid men även föroreningar från trafiken - kansek dåligt för den som ska äta dem (jag) visserligen utan bekämpningsmedel men fyllda med annat från luften... Och odlade i jord som antagligen har flyttats många koldioxidkilometer innan den hamnade hemma hos mig... men ska jag ändå odla något grönt på balkongen - och det ska jag, så kan det lika gärna bli tomater..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar